Bibliotekoznawca
-
1. Dane identyfikacyjne zawodu
-
2. Opis zawodu
-
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
-
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
-
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
-
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
-
7. Słownik
Licznik odwiedzin: 24762
1. Dane identyfikacyjne zawodu
Bibliotekoznawca 262203
- Bibliotekarz.
- Bibliolog.
W Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie:
- 2622 Librarians and Related Information Professionals.
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
- Sekcja R – Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją.
Notka metodologiczna
Opis informacji o zawodzie opracowano na podstawie:
- analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz źródeł internetowych,
- analizy opisu zawodu zamieszczonego w wyszukiwarce opisów zawodów na Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia,
- badań ankietowych prowadzonych w projekcie INFODORADCA+ w październiku 2017 r.,
- zebranych opinii od recenzentów, członków panelu ewaluacyjnego oraz zespołu ds. walidacji i jakości informacji o zawodach.
Autorzy i eksperci opiniujący
Zespół Ekspercki:
- Aneta Drabek – Uniwersytet Śląski, Katowice.
- Monika Theus – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań.
- Maria Widerszal-Bazyl – Centralny Instytut Ochrony Pracy – PIB, Warszawa.
Zespół ds. walidacji i jakości informacji o zawodzie:
- Stefan M. Kwiatkowski – Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
- Marcin Olifirowicz – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Krzysztof Symela – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Ireneusz Woźniak – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
Recenzenci:
- Aneta Januszko-Szakiel – Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
- Jadwiga Woźniak-Kasperek – Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Panel ewaluacyjny – przedstawiciele partnerów społecznych:
- Dorota Abramczyk – Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna im. B. Prusa, Zgierz.
- Joanna Chapska – Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. H. Łopacińskiego, Lublin.
Data (rok) opracowania opisu informacji o zawodzie: 2018 r.
2. Opis zawodu
Zawód bibliotekoznawca może być uprawiany jako działalność praktyczna i wówczas taki pracownik nazywany jest bibliotekarzem. Rzadziej uprawiany jest jako działalność naukowa i wówczas pracownik nazywany jest bibliotekoznawcą.
Bibliotekoznawca (bibliotekarz) gromadzi i opracowuje zbiory biblioteczne 31 – książki, czasopisma
i inne dokumenty 8, posługując się systemem bibliotecznym 28. Tworzy katalogi biblioteczne 14, bibliograficzne bazy danych 5, biblioteki cyfrowe 6 i repozytoria 25. Obsługuje czytelnika, a więc udostępnia mu zbiory (tradycyjne i elektroniczne), udziela informacji oraz uczy korzystania
z biblioteki, jej zbiorów, katalogów i baz. Gdy zatrudniony jest w bibliotekach publicznych, pełni też rolę animatora lokalnego życia kulturalnego. Zajmuje się także upowszechnianiem czytelnictwa
– organizuje wystawy, konkursy, warsztaty, spotkania autorskie itp.
Bibliotekoznawca zajmujący się pracą naukową analizuje funkcjonowanie bibliotek w aspekcie historycznym, organizacyjnym i społecznym. Przygotowuje, realizuje i koordynuje projekty badawcze w tym zakresie, opracowuje publikacje do czasopism naukowych, prowadzi działalność dydaktyczną.
Opis pracy
Praca bibliotekoznawcy (bibliotekarza) różni się w zależności od typu biblioteki, działu i zajmowanego stanowiska. Do jego głównych zadań należą: gromadzenie, katalogowanie 16, przechowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych oraz źródeł elektronicznych, obsługa informacyjna i szkolenie użytkowników.
W dużych bibliotekach bibliotekoznawca (bibliotekarz) specjalizuje się w określonych zadaniach:
- śledzi rynek księgarski 26 w zakresie danej dziedziny wiedzy i dokonuje zakupu wartościowych książek, czasopism i innych typów dokumentów,
- opracowuje zbiory, tworzy katalogi biblioteczne,
- tworzy bibliograficzne bazy danych – ogólne i tematyczne,
- tworzy biblioteki cyfrowe, repozytoria i pracuje w ich redakcjach (dot. wyspecjalizowanych bibliotekoznawców),
- przyjmuje i wydaje zamówione przez użytkowników tytuły w dziale udostępniania zbiorów, odnotowując wszystkie czynności w systemie bibliotecznym, którym zarządza bibliotekarz systemowy. Przy obsłudze czytelnika udziela informacji bibliograficznej 10 i rzeczowej 11 na podstawie katalogów i baz danych, a także nadzoruje dostęp do zasobów elektronicznych,
- zajmuje się upowszechnianiem czytelnictwa, organizując konferencje, wystawy, warsztaty, spotkania autorskie i konkursy.
W mniejszych bibliotekach większość z wyżej wymienionych prac wykonuje ta sama osoba. Bibliotekoznawca jako pracownik naukowy bada teoretyczne podstawy działalności bibliotek.
Sposoby wykonywania pracy
- Gromadzenie zbiorów polega na stałej obserwacji rynku księgarskiego i antykwarycznego, a także rynku dostawców baz danych w celu znalezienia takich materiałów, które są zgodne z profilem biblioteki. Poszukując nowych nabytków, bibliotekoznawca śledzi potrzeby użytkowników biblioteki, by właściwie ocenić przydatność danego materiału. Po wyszukaniu interesującej pozycji analizuje oferty kupna i negocjuje ceny. Po dokonaniu zakupu wpisuje materiał do ksiąg inwentarzowych.
- Opracowywanie zbiorów polega na sporządzeniu opisu bibliograficznego, czyli informacji o formalnych cechach dokumentu (np. autor, tytuł itp.) lub/i opisu rzeczowego, czyli informacji o treści dokumentu.
- Udostępnianie zbiorów rozpoczyna się od nawiązania dobrego kontaktu z użytkownikiem, tak by jak najlepiej zorientować się w jego potrzebach. Następnie udziela się mu pomocy w sprawnym dotarciu do interesujących go materiałów. W tym celu bibliotekoznawca przeszukuje dostępne bazy danych lub wskazuje użytkownikowi metody samodzielnego dotarcia do poszukiwanych informacji. Po przyjęciu zamówienia wydaje użytkownikowi dany materiał i czynność tę odnotowuje w systemie bibliotecznym.
- Tworzenie bibliotek cyfrowych i repozytoriów dokonywane jest w oparciu o wyspecjalizowane programy i systemy.
- Praca bibliotekoznawcy jako pracownika naukowego polega na śledzeniu literatury z zakresu badanej problematyki, podejmowaniu i realizowaniu projektów badawczych, opracowywaniu publikacji naukowych (artykułów, bibliografii 4 i innych opracowań) i prowadzeniu pracy dydaktycznej na studiach z zakresu bibliotekoznawstwa.
WAŻNE:
Praca wykonywana przez bibliotekoznawcę wiąże się z kontaktami z ludźmi – ich częstość zależy od działu, w którym pracownik jest zatrudniony. Może on pracować samodzielnie (np. przy opracowywaniu zbiorów) lub zespołowo, kontaktując się z innymi pracownikami biblioteki. Zazwyczaj praca ta wiąże się z nawiązywaniem i utrzymywaniem kontaktów z pracownikami innych bibliotek, na przykład w celu wypożyczeń międzybibliotecznych czy też przy współtworzeniu katalogów centralnych i regionalnych. Bibliotekoznawca może być osobą inicjującą tego typu przedsięwzięcia bądź je koordynującą.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2. do 3.6. Kompetencje zawodowe.
Warunki pracy
Praca bibliotekoznawcy odbywa się w przeznaczonych do tego budynkach. Takie ich cechy, jak: wielkość, zaprojektowanie i stan techniczny, wpływają na warunki pracy. W starych gmachach czynnikami uciążliwymi są często: słabe oświetlenie, konieczność przemieszczania się w ograniczonych, wąskich przestrzeniach i przejściach (małe biblioteki) oraz zanieczyszczenie powietrza kurzem. Część bibliotek zlokalizowano w starych gmachach, które nie mają wind ułatwiających przenoszenie zbiorów. W ostatnich latach powstało jednak wiele nowoczesnych bibliotek, budowanych według najnowszych światowych standardów, które zapewniają bardzo dobre warunki pracy. Bibliotekoznawca często wyjeżdża służbowo do innych bibliotek i instytucji (krajowych i zagranicznych), gdzie odbywa staże i praktyki, uczestniczy w konferencjach i szkoleniach.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy
W swojej pracy bibliotekoznawca wykorzystuje:
- komputer,
- technologie ICT 9,
- system biblioteczny i innego rodzaju oprogramowanie,
- Internet,
- skanery, kserokopiarki, projektory, aparaty cyfrowe.
Organizacja pracy
W bibliotekach publicznych czas pracy jest stały i wynosi 8 godzin dziennie. Czas pracy w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych regulują odrębne przepisy. Godziny pracy zależą też od wielkości biblioteki. Jeśli biblioteka jest czynna dłużej niż 8 godzin, bibliotekoznawca pracuje w systemie zmianowym, czasem również w soboty i niedziele.
Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka
Praca bibliotekoznawcy (bibliotekarza) związana jest z:
- obciążeniem fizycznym – w związku z koniecznością przenoszenia książek lub innych dokumentów; dotyczy to szczególnie małych bibliotek, w których nie ma wind czy innych urządzeń ułatwiających transport,
- obciążeniem wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego w związku z długotrwałą pracą przy komputerze,
- stresem psychicznym, którego przyczyną są częste kontakty z ludźmi, w tym ze szczególnie uciążliwymi klientami.
Wymagania psychofizyczne
Dla pracownika wykonującego zawód bibliotekoznawca ważne są:
w kategorii wymagań fizycznych
- sprawność narządu wzroku,
- sprawność zmysłu dotyku,
- sprawność narządu słuchu;
w kategorii sprawności sensomotorycznych
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- ostrość wzroku,
- ostrość słuchu,
- zręczność rąk i palców;
w kategorii sprawności i zdolności
- spostrzegawczość – pozwalająca na sprawne odnalezienie potrzebnych informacji i materiałów,
- dobra pamięć,
- koncentracja i podzielność uwagi,
- łatwość przerzucania się z jednej czynności na drugą,
- łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie,
- duża sprawność intelektualna (szczególnie, gdy bibliotekoznawstwo uprawiane jest jako działalność naukowa);
w kategorii cech osobowościowych
- życzliwość, empatia,
- łatwość nawiązywania kontaktów,
- wytrwałość i cierpliwość w stosunku do innych,
- samokontrola,
- dokładność, skrupulatność,
- zdolność wychodzenia z własną inicjatywą.
Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.7. Kompetencje społeczne; 3.8. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.
Wymagania zdrowotne
Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu bibliotekoznawca (bibliotekarz) jest alergia na grzyby i roztocza, a pewnym utrudnieniem mogą być też wady wzroku, które wykluczają pracę przy komputerze.
WAŻNE:
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.
Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
W wyniku deregulacji zawodu bibliotekoznawca (bibliotekarz) ustawą z 2013 roku w bibliotekach mogą pracować osoby posiadające wykształcenie średnie, czyli takie, które ukończyły liceum ogólnokształcące, technikum lub szkołę policealną. Analiza wymagań pracodawców wskazuje jednak, że na większość stanowisk nadal poszukuje się osób z wyższym wykształceniem, które ukończyły kierunek „informacja naukowa i bibliotekoznawstwo” lub pokrewny albo inny kierunek studiów, uzupełniony o studia podyplomowe w zakresie bibliotekoznawstwa.
Ukończenie studiów wyższych na kierunku „bibliotekoznawstwo” lub pokrewnym jest niezbędnym warunkiem podjęcia pracy bibliotekoznawcy jako pracownika naukowego.
Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie
Niektóre zadania wykonywane przez bibliotekoznawcę (bibliotekarza) wymagają szczególnych uprawnień zdobywanych w toku pracy (np. opracowywanie zbiorów do katalogów centralnych 15).
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu
Bibliotekoznawca (bibliotekarz) może:
- na początku swej pracy – pracować na stanowisku młodszego bibliotekarza lub młodszego dokumentalisty,
- po przepracowaniu pewnej liczby lat, nabyciu doświadczenia i przy pozytywnej ocenie przełożonego pracować na stanowiskach: bibliotekarza, dokumentalisty oraz starszego bibliotekarza, starszego dokumentalisty oraz kustosza,
- w bibliotekach naukowych – pracować kolejno na stanowiskach: asystenta bibliotecznego, adiunkta bibliotecznego, kustosza dyplomowanego, starszego kustosza dyplomowanego,
- doskonalić się na szkoleniach i kursach organizowanych w miejscu pracy oraz przez stowarzyszenia i organizacje branżowe.
Możliwości potwierdzania kompetencji
Bibliotekoznawca (bibliotekarz) może podnosić i potwierdzać swoje kwalifikacje formalne przez naukę na wyższej uczelni w zakresie bibliotekoznawstwa. Studia na kierunku „informacja naukowa i bibliotekoznawstwo” prowadzi wiele uczelni w całym kraju. Liczne uczelnie prowadzą również studia podyplomowe, które pozwalają podnieść kompetencje bibliotekoznawcy.
Bibliotekoznawca jako pracownik naukowy może uzyskać potwierdzenie swych kompetencji, zdobywając kolejne stopnie naukowe.
Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Osoba zatrudniona w zawodzie bibliotekoznawca może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:
Nazwa zawodu pokrewnego zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności |
Kod zawodu |
---|---|
Kierownik biblioteki |
134908 |
Nauczyciel bibliotekarz |
235904 |
Broker informacji |
262204 |
Menedżer zawartości serwisów internetowych |
262205 |
Specjalista informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej |
262206 |
Specjalista zarządzania informacją |
262207 |
Bibliotekarz |
343301 |
Technik informacji naukowej |
343303 |
Doradca do spraw zasobów bibliotecznych |
343304 |
Pomocnik biblioteczny |
441101 |
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
Pracownik w zawodzie bibliotekoznawca wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:
- Z1 Gromadzenie zbiorów bibliotecznych na podstawie znajomości profilu tematycznego biblioteki oraz rynku wydawniczego.
- Z2 Porządkowanie i opracowywanie zbiorów bibliotecznych w celu efektywnego ich wykorzystywania przez czytelników.
- Z3 Tworzenie katalogów bibliograficznych i faktograficznych baz danych oraz bibliografii gromadzących informacje przydatne czytelnikom i bibliotekarzom.
- Z4 Prowadzenie współpracy z innymi bibliotekami i ośrodkami informacji naukowej w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów oraz wypożyczeń międzybibliotecznych.
- Z5 Udostępnianie zbiorów bibliotecznych w czytelni i wypożyczalni, zgodnie z regulaminem biblioteki.
- Z6 Obsługiwanie użytkowników biblioteki w czytelniach i informatoriach poprzez udzielanie im informacji bibliograficznej i rzeczowej na podstawie baz danych oraz dostępnego warsztatu informacyjnego.
- Z7 Organizowanie w bibliotece imprez służących upowszechnianiu czytelnictwa celem pobudzania, rozwijania i zaspokajania potrzeb czytelniczych społeczeństwa.
- Z8 Tworzenie bibliotek cyfrowych i elektronicznych repozytoriów służących upowszechnianiu dorobku naukowego i kulturalnego.
- Z9 Badanie potrzeb użytkowników w celu poprawy jakości usług biblioteki.
- Z10 Prowadzenie działalności wydawniczej, zwłaszcza w zakresie dokumentacji i informacji o zbiorach i bibliotece.
- Z11 Szkolenie bibliotekarzy w zakresie doskonalenia warsztatu zawodowego oraz szkolenie użytkowników biblioteki w zakresie korzystania ze zbiorów i posługiwania się źródłami elektronicznymi.
- Z12 Prowadzenie prac naukowych z dziedziny bibliotekoznawstwa.
Kompetencja zawodowa Kz1: Gromadzenie i katalogowanie zbiorów bibliotecznych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3 i Z4, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z1 |
Gromadzenie zbiorów bibliotecznych na podstawie znajomości profilu tematycznego |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z2 |
Porządkowanie i opracowywanie zbiorów bibliotecznych w celu efektywnego ich wykorzystywania przez czytelników |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z3 |
Tworzenie katalogów, bibliograficznych i faktograficznych baz danych i bibliografii gromadzących informacje przydatne czytelnikom i bibliotekarzom |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z4 |
Prowadzenie współpracy z innymi bibliotekami i ośrodkami informacji naukowej w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów oraz wypożyczeń międzybibliotecznych |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Kompetencja zawodowa Kz2: Udostępnianie zbiorów i udzielanie informacji obejmuje zestaw zadań zawodowych Z5, Z6 i Z7, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z5 |
Udostępnianie zbiorów bibliotecznych w czytelni i wypożyczalni zgodnie z regulaminem biblioteki |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z6 |
Obsługiwanie użytkowników biblioteki w czytelniach i informatoriach w zakresie udzielania im informacji bibliograficznej i rzeczowej na podstawie baz danych oraz dostępnego warsztatu informacyjnego |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z7 |
Organizowanie w bibliotece imprez służących upowszechnianiu czytelnictwa celem pobudzania, rozwijania i zaspokajania potrzeb czytelniczych społeczeństwa |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Kompetencja zawodowa Kz3: Tworzenie bibliotek cyfrowych i repozytoriów obejmuje zadanie zawodowe Z8, do realizacji którego wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z8 |
Tworzenie bibliotek cyfrowych i elektronicznych repozytoriów służących upowszechnianiu dorobku naukowego i kulturalnego |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Kompetencja zawodowa Kz4: Doskonalenie podstaw metodycznych i organizacyjnych działalności bibliotek i biblioteczna działalność wydawnicza obejmuje zestaw zadań zawodowych Z9, Z10, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z9 |
Badanie potrzeb użytkowników w celu poprawy jakości usług biblioteki |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z10 |
Prowadzenie działalności wydawniczej, zwłaszcza w zakresie dokumentacji i informacji o zbiorach i bibliotece |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Kompetencja zawodowa Kz5: Prowadzenie działalności naukowej i dydaktycznej w zakresie bibliotekoznawstwa obejmuje zestaw zadań zawodowych Z11 i Z12, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z11 |
Szkolenie bibliotekarzy i czytelników w zakresie doskonalenia warsztatu zawodowego oraz szkolenie użytkowników biblioteki w zakresie korzystania ze zbiorów i posługiwania się źródłami elektronicznymi |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z12 |
Prowadzenie prac naukowych z dziedziny bibliotekoznawstwa |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Pracownik w zawodzie bibliotekoznawca powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.
W szczególności pracownik jest gotów do:
- Pomagania czytelnikom w znajdowaniu interesujących ich pozycji.
- Identyfikowania potrzeb i zainteresowań czytelników, a także potrzeb czytelniczych środowiska lokalnego.
- Pomagania w rozwiązywaniu problemów informacyjnych czytelników.
- Brania odpowiedzialności za zawartość zbiorów i ich wzbogacanie oraz stan materialny.
- Dbania o wygląd estetyczny biblioteki zapewniający dobre samopoczucie i wygodę użytkownika.
- Komunikowania się z otoczeniem: czytelnikami, współpracownikami oraz otoczeniem zewnętrznym biblioteki związanym z rynkiem wydawniczym, archiwami i innymi instytucjami współpracującymi.
- Pracowania w zespole, przyjmowania w nim różnych ról, łatwego nawiązywania kontaktów.
- Doskonalenia zawodowego (ustawicznego) i rozwoju osobistego.
- Rozwiązywania problemów i dylematów wynikających ze specyfiki zawodu wymagającego korzystania z różnego typu mediów.
- Ponoszenia odpowiedzialności za zachowanie elementów dziedzictwa kulturowego w Polsce i na świecie.
Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu bibliotekoznawca.
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu bibliotekoznawca
Uwaga:
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).
Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie bibliotekoznawca nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:
- Zintegrowany System Kwalifikacji: https://www.kwalifikacje.gov.pl
- Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
Obecnie bibliotekoznawca może znaleźć pracę w:
- bibliotekach publicznych (powiatowych, miejskich, gminnych);
- bibliotekach naukowych;
- ośrodkach informacji naukowej.
Jego umiejętności mogą być też przydatne w:
- księgarniach;
- wydawnictwach;
- innych instytucjach, gdzie praca polega na wyszukiwaniu informacji i zarządzaniu przepływami danych i informacji.
Według danych GUS w Polsce jest 937 bibliotek naukowych oraz ponad 8 tysięcy bibliotek publicznych, z czego ponad 5000 stanowią biblioteki na wsiach. W związku z tym bibliotekoznawca ma szansę znaleźć pracę praktycznie w każdej miejscowości (bez konieczności migracji).
WAŻNE:
Zachęcamy do sprawdzenia dostępnych ofert pracy w Centralnej Bazie Ofert Pracy:
Natomiast aktualizacje informacji o możliwościach zatrudnienia w zawodzie, przyszłe zapotrzebowanie na dany zawód na rynku pracy oraz dodatkowe informacje można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Ranking (monitoring) zawodów deficytowych i nadwyżkowych:
Barometr zawodów: https://barometrzawodow.pl
Wojewódzkie obserwatoria rynku pracy:
Mazowieckie – http://obserwatorium.mazowsze.pl
Małopolskie – https://www.obserwatorium.malopolska.pl
Lubelskie – http://lorp.wup.lublin.pl
Regionalne Obserwatorium Rynku Pracy w Łodzi – http://obserwatorium.wup.lodz.pl
Pomorskie – http://www.porp.pl
Opolskie – http://www.obserwatorium.opole.pl
Wielkopolskie – http://www.obserwatorium.wup.poznan.pl
Zachodniopomorskie – https://www.wup.pl/pl/dla-instytucji/zachodniopomorskie-obserwatorium-rynku-pracya
Podlaskie – http://www.obserwatorium.up.podlasie.pl
Zielona Linia. Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia:
Portal Prognozowanie Zatrudnienia:
www.prognozowaniezatrudnienia.pl
Portal EU Skills Panorama:
http://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en
Europejski portal mobilności zawodowej EURES:
Kształcenie
Obecnie kandydat do wykonywania zawodu bibliotekoznawca powinien mieć ukończoną szkołę średnią, co może wystarczyć do wykonywania zadań praktycznych (bibliotekarskich).
Preferowanym kandydatem do pracy w zawodzie jest osoba, która ukończyła studia wyższe:
- na kierunku „informacja naukowa i bibliotekoznawstwo” lub pokrewnym;
- na innym kierunku studiów uzupełnionym o studia podyplomowe.
Studia tego rodzaju oferują liczne uczelnie wyższe w całej Polsce.
Szkolenie
Kursy doszkalające w zakresie bibliotekoznawstwa organizują:
- Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich i inne stowarzyszenia bibliotekarskie,
- Biblioteka Narodowa,
- biblioteki naukowe oraz ośrodki metodyczne,
- biblioteki wojewódzkie.
Oferta szkoleniowa znajduje się na „Platformie Edukacyjnej Bibliotekarzy” (Rozdział 6 – zasoby internetowe).
WAŻNE:
Więcej informacji o instytucjach oferujących kształcenie, szkolenie i/lub walidację kompetencji w ramach zawodu można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Szkolnictwo wyższe:
www.wybierzstudia.nauka.gov.pl
Szkolnictwo zawodowe:
https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-zawodowe
http://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod
Szkolenia zawodowe:
Rejestr Instytucji Szkoleniowych – http://www.stor.praca.gov.pl/portal/#/ris
Baza Usług Rozwojowych – https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Inne źródła danych:
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji – https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Bilans Kapitału Ludzkiego – https://bkl.parp.gov.pl
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – http://www.frse.org.pl, http://europass.org.pl
Learning Opportunities and Qualifications in Europe – https://ec.europa.eu/ploteus
Wynagrodzenie (2018 r.) osób pracujących w zawodzie bibliotekoznawca jest zróżnicowane i wynosi od 2000 zł do 5000 zł miesięcznie brutto w przeliczeniu na jeden etat. Szczegółowo wygląda to następująco:
- osoby rozpoczynające pracę na obszarach wiejskich mogą liczyć na zarobki w przedziale 2000−2500 zł brutto,
- osoby rozpoczynające pracę na obszarach miejskich mogą liczyć na zarobki w przedziale 2500−3000 zł brutto,
- osoby o najwyższych kwalifikacjach (drugi kierunek studiów, znajomość języków obcych) mogą liczyć na zarobki w przedziale 4000−5000 zł brutto.
Poziom wynagrodzenia na ogół nie zależy od wielkości biblioteki, ale głównie od:
- doświadczenia zawodowego bibliotekoznawcy,
- stażu pracy bibliotekoznawcy,
- zatrudniającej instytucji (w niektórych oferowane są bonusy pozapłacowe).
WAŻNE:
Zarobki osób wykonujących dany zawód/grupę zawodów są orientacyjne i mogą szybko stracić aktualność. Dlatego na bieżąco należy sprawdzać, jakie zarobki oferuje rynek pracy, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Wynagrodzenie w Polsce według danych GUS:
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy
Przykładowe portale informujące o zarobkach:
https://wynagrodzenia.pl/kategoria/zarobki-na-stanowiskach-i-szczeblach
https://sedlak.pl/raporty-placowe
W zawodzie bibliotekoznawca możliwe jest zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Warunkiem niezbędnym jest identyfikacja indywidualnych barier i dostosowanie technicznych i organizacyjnych warunków środowiska oraz stanowiska pracy do potrzeb zatrudnienia osób:
- z niewielką dysfunkcją kończyn górnych (05-R), która nie wyklucza pracy przy komputerze; wymagane jest wówczas pewne dostosowanie sprzętu komputerowego,
- z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych (05-R); wymagane jest wówczas wyposażenie stanowiska w uchwyty, poręcze, regulowaną wysokość krzesła, podnóżka i inne udogodnienia,
- poruszających się na wózkach inwalidzkich (05-R) – pod warunkiem zniesienia barier architektonicznych,
- z niewielką dysfunkcją narządu wzroku (04-0) pod warunkiem stosowania szkieł korekcyjnych, dobrego oświetlenia, ewentualnie specjalnych programów powiększających tekst i grafikę,
- słabosłyszących (03-L), gdy stosują aparaty słuchowe umożliwiające swobodną komunikację,
- z dysfunkcją sfery psychicznej (02-P), gdy zapewnione będzie ich odpowiednie traktowanie przez innych pracowników, a pracodawca dostosuje zakres obowiązków i czas pracy do pracownika,
- chorych na epilepsję (06-E), gdy otrzymały zgodę lekarza, że mogą pracować na wybranych stanowiskach, najlepiej w zespole, którego członkowie są poinformowani o konieczności udzielenia pomocy w przypadku ataku choroby; wykonywane obowiązki nie powinny prowadzić do stresów i napięć przyczyniających się do ataków.
WAŻNE:
Decyzja o zatrudnieniu osoby z jakimkolwiek rodzajem niepełnosprawności może być podjęta wyłącznie po indywidualnej konsultacji z lekarzem medycyny pracy.
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
Europejska klasyfikacja umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów (European Skills/Competences, Qualifications and Occupations – ESCO) jest narzędziem łączącym rynek edukacji z rynkiem pracy. ESCO jest częścią strategii „Europa 2020”. W klasyfikacji określono i uszeregowano umiejętności, kompetencje, kwalifikacje i zawody istotne dla unijnego rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia. Tworzenie europejskiego rynku pracy, a w przyszłości wspólnego obszaru kształcenia ustawicznego wymaga, aby zdobywane przez jednostki umiejętności oraz kwalifikacje były zrozumiałe oraz łatwo porównywalne między krajami, a także – by promowały mobilność wśród pracowników.
Obecnie (2018 r.) klasyfikacja ESCO jest dostępna w 27 językach (w 24 językach UE, islandzkim, norweskim i arabskim) za pośrednictwem platformy ESCO:
https://ec.europa.eu/esco/portal/home
Klasyfikacja ESCO została oparta na trzech filarach i pokazuje w sposób systematyczny relacje między nimi:
- Zawody: https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation
- Umiejętności/Kompetencje: https://ec.europa.eu/esco/portal/skill
- Kwalifikacje: https://ec.europa.eu/esco/portal/qualification
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
Podstawowe regulacje prawne:
Stan prawny na dzień: 30.06.2018 r.
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. poz. 1000).
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 986, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829).
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 87).
- Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1265 i 1149).
- Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2187, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1483).
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1330).
- Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. Nr 128, poz. 1402, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 931).
- Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 574).
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1191).
- Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 862, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 217, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8 (Dz. U. poz. 537).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz. U. poz. 369).
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 kwietnia 2012 r. w sprawie sposobu i trybu zaliczania bibliotek do niektórych bibliotek naukowych oraz ustalenia ich wykazu (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 137, z późn. zm.).
Literatura branżowa:
- Babik W. (red.): Nauka o informacji. Wydawnictwo SBP, Warszawa 2016.
- Bednarek-Michalska B.: Opis stanowiska pracy bibliotekarza dziedzinowego na przykładzie BG UMK. Biuletyn EBIB, 2000, nr 10.
- Bibliotekarz uwolniony − deregulacja czy degradacja? IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Białystok, 12–14 czerwca 2013.
- Bojar B. i in. (red.): Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych. Wydawnictwo SBP, Warszawa 2002.
- Czapnik G., Gruszka Z., Tadeusiewicz H. (red.): Podręczny słownik bibliotekarza, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2011.
- Pacek J.: Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym. Wydawnictwo SBP, Warszawa 2010.
- Pidłypczak-Majerowicz M.: Zawód bibliotekarz. Biuletyn EBIB, 1999, nr 1.
- Słownik terminologiczny informacji naukowej, red. M. Dembowska i in. Instytut Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej, Wrocław 1979.
- Sosińska-Kalata B., Przastek-Samokowa E.M., Wiorogórska Z. (red.): Nauka o informacji w okresie zmian. Koncepcje, metody, badania, praktyki. Wydawnictwo SBP, Warszawa 2014.
- Tokarska A. (red.): Bibliotekarstwo. Wydawnictwo SPB, Warszawa 2013.
- Tomaszczyk J.: Angielsko-polski słownik informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Studio NOA, Uniwersytet Śląski, Katowice 2009.
- Żmigrodzki Z. (red.): Bibliografia: metodyka i organizacja. Wydawnictwo SPB, Warszawa 2000.
- Żmigrodzki Z. (red.): Bibliotekarstwo. Wydawnictwo SPB, Warszawa 1998.
Zasoby internetowe [dostęp: 10.07.2018]:
- Baza danych standardów kwalifikacji/kompetencji zawodowych i modułowych programów szkoleń: ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl
- Bibliotekoznawca w Studiowac.pl: http://studiowac.pl/2741/zawod-bibliotekoznawca
- Bibliotekoznawca w portalu praca.pl: https://www.praca.pl/poradniki/lista-stanowisk/badania-i-rozwoj/bibliotekoznawca_pr-920.html
- Bibliotekoznawca w portalu perspektywy pl.: http://www.perspektywy.pl/portal
- Bibliotekarz - ile zarabia i jak nim zostać?: https://poradnikpracownika.pl/-bibliotekarz-ile-zarabia-i-jak-nim-zostac
- Platforma Edukacyjna Bibliotekarzy: http://moodle.ebib.pl
- Portal Asystent BHP: https://asystentbhp.pl
- Pracownik biblioteki: https://www.careego.pl/pracownik-biblioteki
- Sternik – Słownik terminologiczny z zakresu bibliografii i katalogowania: http://sternik.bn.org.pl/vocab/index.php
- Standardy orzecznictwa lekarskiego ZUS: http://www.zus.pl/lekarze/publikacje/standardy-orzecznictwa-lekarskiego-zus
- Wyszukiwarka opisów zawodów: http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow
Czasopisma:
- Bibliotekarz.
- Biuletyn EBIB.
- Poradnik Bibliotekarza.
- Warsztaty Bibliotekarskie.
- Zielonogórskie Studia Bibliotekoznawcze.
7. Słownik
Nazwa pojęcia | Definicja pojęcia |
---|---|
Awans zawodowy | Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje awansu – pionowy oraz poziomy. Awans pionowy oznacza zmianę stanowiska na wyższe w hierarchii przedsiębiorstwa/organizacji oraz przyznanie wyższego wynagrodzenia i poszerzenie uprawnień, np. awans polegający na osiągnięciu wyższego stopnia wymagań formalnych w policji, w wojsku, mianowanie na wyższy stopień – awans nauczycielski. Awans poziomy oznacza zmianę stanowiska niepociągającą za sobą zmiany pozycji pracownika w hierarchii firmy, np. objęcie dodatkowego stanowiska przez pracownika, powierzenie nowych zadań, rozszerzenie uprawnień i zakresu podejmowanych decyzji. |
Czynności zawodowe | Są to działania podejmowane w ramach zadania zawodowego i dające efekt w postaci realizacji celu przewidzianego w zadaniu zawodowym. |
Edukacja formalna | Kształcenie realizowane przez publiczne i niepubliczne szkoły oraz inne podmioty systemu oświaty, uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego, w ramach programów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych oraz kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych (zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) albo kwalifikacje w zawodzie (zgodnie z przepisami oświatowymi). |
Edukacja pozaformalna | Kształcenie i szkolenie realizowane w ramach programów, które nie prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych lub kwalifikacji właściwych dla edukacji formalnej. |
Efekty uczenia się | Wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się (w ramach edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne). |
Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) | Przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji umożliwiające porównanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych państwach. W ERK wyróżniono 8 poziomów kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się (wiedza, umiejętności i kompetencje). ERK stanowi układ odniesienia do krajowych ram kwalifikacji w tym do PRK. |
Kody niepełnosprawności | Są symbolami rodzaju schorzenia, które ma decydujący wpływ na to, do jakich prac osoba niepełnosprawna może być kierowana, a do jakich nie powinna ze względu na jej zdrowie i skuteczność pracy na danym stanowisku. Podstawowe kody niepełnosprawności: 01-U upośledzenie umysłowe, 02-P choroby psychiczne, 03-L zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, 04-O choroby narządu wzroku, 05-R upośledzenie narządu ruchu, 06-E epilepsja, 07-S choroby układu oddechowego i krążenia, 08-T choroby układu pokarmowego, 09-M choroby układu moczowo-płciowego, 10-N choroby neurologiczne, 11-I inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego, 12-C całościowe zaburzenia rozwojowe. |
Kompetencje społeczne | Jest to rozwinięta w toku uczenia się zdolność kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania. |
Kompetencje kluczowe | Są to kompetencje (połączenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) potrzebne w życiu zawodowym i pozazawodowym oraz do bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Na potrzeby opracowania informacji o zawodach wyróżniono 9 kompetencji, które zostały wybrane i pogrupowane ze zbioru 15 kompetencji kluczowych wyodrębnionych w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych - Projekt PIAAC, prowadzonym cyklicznie przez OECD. |
Kompetencja zawodowa | Jest to układ wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania, w ramach wydzielonego zakresu pracy w zawodzie zestawu zadań zawodowych. Posiadanie jednej lub kilku kompetencji zawodowych powinno umożliwić zatrudnienie, na co najmniej jednym stanowisku pracy w zawodzie. |
Kwalifikacja | Oznacza zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w procesie walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący. W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji wyodrębniono 4 rodzaje kwalifikacji: pełne, cząstkowe, rynkowe i uregulowane. |
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) | Opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom Europejskich Ram Kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Potwierdzanie kompetencji | Jest to proces polegający na sprawdzeniu, czy kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Terminy o podobnym znaczeniu: „walidacja”, „egzaminowanie”. Proces ten prowadzi do certyfikacji - wydania przez upoważnioną instytucję „dyplomu”, „świadectwa”, „certyfikatu”. |
Sektorowa Rama Kwalifikacji (SRK) | Opis poziomów kwalifikacji funkcjonujących w danym sektorze lub branży; poziomy Sektorowych Ram Kwalifikacji odpowiadają odpowiednim poziomom Polskiej Ramy Kwalifikacji. |
Sprawności sensomotoryczne | Są to sprawności związane z funkcjonowaniem narządów zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, powonienia, dotyku) oraz narządu ruchu (sprawność rąk, precyzja ruchów rąk, sprawność nóg, koordynacja wzrokowo-ruchowa itp.). |
Stanowisko pracy | Jest to miejsce pracy w strukturze organizacyjnej, np. przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji, w ramach którego pracownik wykonuje zadania zawodowe stale lub okresowo. Do prawidłowego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy konieczne jest posiadanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych właściwych dla kompetencji zawodowych wyodrębnionych w zawodzie. |
Tytuł zawodowy | Jest przyznawany osobie, która udowodniła, że posiada określony zasób wiedzy i umiejętności potrzebny do wykonywania danego zawodu. W niektórych grupach zawodowych (technicy, lekarze, rzemieślnicy) istnieją ustawowo zadekretowane nazwy i hierarchie tych tytułów, podczas gdy w innych nie ma takich systemów. Przykładowo tytuły zawodowe uzyskiwane w szkołach i placówkach oświaty to: robotnik wykwalifikowany i technik, w rzemiośle: uczeń, czeladnik, mistrz, w kulturze fizycznej: trener, instruktor, menedżer sportu. |
Umiejętności | Jest to przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Uprawnienia zawodowe | Oznaczają posiadanie prawa do wykonywania czynności zawodowych (zawodu), do których dostęp jest ograniczony poprzez przepisy prawne przewidujące konieczność posiadania odpowiedniego wykształcenia, spełnienia wymagań kwalifikacyjnych lub innych dodatkowych wymagań. |
Uczenie się nieformalne | Uzyskiwanie efektów uczenia się poprzez różnego rodzaju aktywność poza edukacją formalną i edukacją pozaformalną, w tym poprzez samouczenie się i doświadczenie uzyskane w pracy. |
Walidacja | Oznacza sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, niezależnie od sposobu uczenia się (edukacja formalna, pozaformalna i uczenie się nieformalne) tej osoby, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji. |
Wiedza | Jest to zbiór opisów obiektów i faktów, zasad, teorii oraz praktyk przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Wykształcenie | Oznacza rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowany na podstawie:
|
Zadanie zawodowe | Jest to logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraźnie określonym początku i końcu wykonywany na stanowisku pracy. Na zadanie zawodowe składa się układ czynności zawodowych powiązanych jednym celem, kończący się określonym wytworem, usługą lub istotną decyzją. W wyniku podziału pracy każdy zawód różni się wykonywanymi zadaniami, na które składają się czynności zawodowe. |
Zawód | Jest to zbiór zadań zawodowych wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji i kompetencji (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło utrzymania. |
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) | Wyodrębniona część Krajowego Systemu Kwalifikacji, w której obowiązują określone w ustawie standardy opisywania kwalifikacji oraz przypisywania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji, zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i ich ewidencjonowania w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK), a także zasady i standardy certyfikowania kwalifikacji oraz zapewniania jakości nadawania kwalifikacji. Informacje o ZSK są dostępne pod adresem: https://www.kwalifikacje.gov.pl/ |
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) | Rejestr publiczny prowadzony w systemie teleinformatycznym, ewidencjonujący kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Informacje o ZRK są dostępne pod adresem: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ |
Lp. |
Nazwa pojęcia |
Definicja |
Źródło |
---|---|---|---|
1. | Abstrakt |
Streszczenie dokumentu umieszczone w opisie bibliograficznym. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
2. | Adnotacja |
Krótkie wyjaśnienie treści lub cech dokumentu. Jest stosowane w bibliografii. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
3. | Ankieta |
Narzędzie używane do prowadzeniu badań. Polega na dostarczeniu kwestionariusza, który wypełniają uczestnicy badania. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
4. | Bibliografia |
Zestawienie opisów różnych dokumentów (np. artykułów, książek, rozdziałów przygotowane wg określonych kryteriów i służące zbieraniu literatury na określony temat. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
5. | Bibliograficzna baza danych |
Zbiór opisów bibliograficznych zarejestrowanych w programie komputerowym umożliwiającym wyszukanie określonego opisu według wybranych przez szukającego kryteriów. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
6. | Biblioteka cyfrowa |
Biblioteka, która udostępnia w sieci cyfrowe wersje różnych dokumentów. Mogą to być książki, czasopisma, grafika, nuty, mapy, zdjęcia itp. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
7. | Digitalizacja |
Proces polegający na przekształceniu formy drukowanej na cyfrową (przede wszystkim za pomocą skanowania. Służy głównie zabezpieczeniu cennych zbiorów archiwalnych w formie cyfrowej, a następnie udostępnianiu ich w sieci. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: http://www.wbc.poznan.pl/Content/ 266/daniel.html [dostęp: 10.07.2018] |
8. | Dokumenty |
Wszystkie materiały zgromadzone w bibliotece niezależnie od formy i sposobu zapisu ich treści. Można wyróżnić dokumenty graficzne (piśmiennicze, kartograficzne, ikonograficzne i muzyczne, dźwiękowe, wizualne, audiowizualne i elektroniczne. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
9. | ICT |
Technologie informacyjne i komunikacyjne (ang. information and communication technologies) – technologie przetwarzające, gromadzące i przesyłające informacje w formie elektronicznej. |
https://www.istshare.eu/ict-technologie-informacyjno-komunikacyjne.html [dostęp: 10.07.2018] |
10. | Informacja bibliograficzna |
Przygotowany dla konkretnych celów zbiór opisów bibliograficznych dokumentów dobranych według określonych kryteriów. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: http://www.ebib.pl/publikacje/matkonf/biblio21/poster_ref11.pdf [dostęp: 10.07.2018] |
11. | Informacja rzeczowa |
Dane faktograficzne o dokumentach, udzielane są głównie w oparciu o zasoby drukowane i elektroniczne biblioteki. |
http://www.ebib.pl/publikacje/matkonf/biblio21/poster_ref11.pdf [dostęp: 10.07.2018] |
12. | Inwentaryzowanie zbiorów |
Prowadzenie zapisów wpływających zbiorów bibliotecznych do ksiąg inwentarzowych zwane inaczej ewidencją. |
Podręczny słownik bibliotekarza, oprac. G. Czapnik, Z. Gruszka, H. Tadeusiewicz, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2011. |
13. | Język informacyjno-wyszukiwawczy |
Sztuczny język wykorzystywany do opisu dokumentu w katalogach, bibliografiach i bazach danych. Służy do charakterystyki treści i formy tego dokumentu. Ułatwia wyszukiwanie informacji w źródłach elektronicznych i tradycyjnych. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: http://sternik.bn.org.pl/vocab/index.php?tema=1108&/jzyk-informacyjny [dostęp: 10.07.2018] |
14. | Katalog biblioteczny |
Wykaz opisów bibliograficznych zbiorów bibliotecznych ułożony według określonych zasad. Tworzony jest w postaci bazy danych z odpowiednimi narzędziami ułatwiającymi wyszukiwanie dokumentów. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
15. | Katalog centralny |
Wspólny katalog biblioteczny co najmniej dwóch bibliotek z podaniem informacji o bibliotece, w której przechowywane są zarejestrowane w nim dokumenty. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
16. | Katalogowanie |
Przygotowywanie opisów do katalogu. Obejmuje opis bibliograficzny i charakterystykę rzeczową z wykorzystaniem języka informacyjno-wyszukiwawczego. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
17. | Klasyfikowanie zbiorów |
Przyporządkowanie zbiorów bibliotecznych do określonych, z góry zdefiniowanych kategorii według systemu przyjętego w danej bibliotece. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
18. | Kwerenda naukowa |
Dokumentacja wyniku poszukiwań dotyczących odpowiedzi na zapytanie czytelnika. |
Podręczny słownik bibliotekarza, oprac. G. Czapnik, Z. Gruszka, Tadeusiewicz, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2011. |
19. | MARC21 |
System, w którym rekordy opisu są przygotowane w formacie umożliwiającym komputerowi rozpoznawanie elementów i przetwarzanie ich w różnych celach. |
http://sternik.bn.org.pl/vocab/index.php?tema=271&/marc [dostęp: 10.07.2018] |
20. | Norma bibliograficzna |
Instrukcja określająca sposób przygotowania opisu bibliograficznego używanego w katalogu, bibliografii, bazie danych. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
21. | Opis bibliograficzny |
Uporządkowany zespół informacji o książce, artykule lub innym dokumencie służący do ich identyfikacji i odnalezienia. Stosowany m.in. w bibliografii. |
http://www.mini.pw.edu.pl/~dryzek/www/?S%B3ownik:Opis_bibliograficzny [dostęp: 10.07.2018] |
22. | Opis rzeczowy |
Opis zawierający informacje dotyczące treści dokumentu. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
23. | Ośrodek informacji naukowej |
Ośrodek naukowy prowadzący badania w zakresie informacji naukowej jako dziedziny wiedzy powiązanej z bibliografią, bibliotekoznawstwem. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
24. | Prawo autorskie |
Zbiór norm prawnych, których przedmiotem jest zapewnienie ochrony twórczości naukowej, literackiej i artystycznej. Oznacza to uprawnienia majątkowe i osobiste autora do stworzonego przezeń dzieła. |
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1191). |
25. | Repozytorium |
Cyfrowe archiwum gromadzące, przechowujące i udostępniające dokumenty cyfrowe. Na ogół w repozytorium dostępne są artykuły z czasopism, monografie, prace doktorskie, materiały dydaktyczne, surowe dane eksperymentalne oraz sprawozdania i raporty. |
http://repo.bg.pw.edu.pl/index.php/pl/informacje-orepozytorium-o-rep/definicje-repozytorium https://otwartanauka.pl/wprowadzenie/przewodnik-po-otwartejnauce [dostęp: 10.07.2018] |
26. | Rynek księgarski |
Sieć księgarń, hurtowni księgarskich, wydawnictw i nabywców. |
Podręczny słownik bibliotekarza, oprac. G. Czapnik, Z. Gruszka, Tadeusiewicz, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2011. |
27. | Skontrum |
Kontrola zbiorów bibliotecznych w celu ustalenia faktycznego ich stanu i ujawnienia strat/braków przez porównanie zawartości zbiorów/stanu magazynu z ewidencją inwentarzową. |
Opracowanie własne na podstawie: Podręczny słownik bibliotekarza, oprac. G. Czapnik, Z. Gruszka, Tadeusiewicz, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2011. |
28. | System biblioteczny |
Zautomatyzowany system używany przez bibliotekę, który umożliwia inwentaryzowanie, gromadzenie, katalogowanie, udostępnianie i wypożyczanie zbiorów bibliotecznych. |
Opracowanie własne na podstawie: http://sternik.bn.org.pl/vocab/index.php?tema=305&/zintegrowany-systembiblioteczny [dostęp: 10.07.2018] |
29. | Wydarzenie biblioteczne |
Impreza zorganizowana przez bibliotekę w celu upowszechniania czytelnictwa, promocji zbiorów bibliotecznych, popularyzacji nauki. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
30. | Wypożyczenia międzybiblioteczne |
Sprowadzenie na zamówienie czytelnika materiałów bibliotecznych, niedostępnych w zbiorach danej biblioteki, z innej polskiej lub zagranicznej biblioteki. |
Podręczny słownik bibliotekarza, oprac. G. Czapnik, Z. Gruszka, Tadeusiewicz, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2011. |
31. | Zbiory biblioteczne |
Ogół opracowanych (t.j. skatalogowanych, sklasyfikowanych i zinwentaryzowanych) materiałów bibliotecznych. |
Słownik terminologiczny informacji naukowej, red. M. Dembowska i in. Instytut Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej, Wrocław 1979. |