Zadania zawodowe:
|
- prowadzenie edukacji konsumenckiej, w szczególności poprzez wprowadzenie elementów wiedzy konsumenckiej do programów nauczania w szkołach publicznych;
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckim;
- kontaktowanie się z przedsiębiorcami naruszającymi przepisy prawne;
- kontrolowanie prawa miejscowego pod kątem ochrony praw konsumenta;
- wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
- przekazywanie na bieżąco delegaturom Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). wniosków i sygnalizowanie problemów dotyczących ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań na szczeblach administracji rządowej;
- występowanie z zawiadomieniem do Prezesa UOKiK w sprawie podejrzenia stosowania praktyk ograniczających konkurencję oraz stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów;
- udzielanie innych form pomocy prawnej w zakresie ochrony praw konsumentów;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów lub w przepisach odrębnych;
- przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz tajemnicy służbowej, ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosownie przepisów prawa dotyczących ochrony środowiska.
|