Synteza:
|
Prowadzi gospodarkę leśną w nadleśnictwie na podstawie planu urządzenia lasu; odpowiada za stan lasu; zarządza i koordynuje pracami przedsiębiorstwa z zakresu gospodarki leśnej: nasiennictwa, szkółkarstwa, hodowli, ochrony i użytkowania lasu; opracowuje, wdraża i kontroluje realizację planów i strategii krótko-, średnio- i długoterminowych; odpowiada za kontakty i pozyskiwanie klientów.
|
Zadania zawodowe:
|
- kierowanie nadleśnictwem jako podstawową jednostką organizacyjną Lasów Państwowych, z tym reprezentowanie Skarbu Państwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie działania nadleśnictwa;
- bezpośrednie zarządzanie lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, pozostającymi w zarządzie Lasów Państwowych;
- tworzenie i nadzorowanie realizacji planów operacyjnych przedsiębiorstwa leśnego, w tym dokonywanie podziału zadań pomiędzy komórki organizacyjne przedsiębiorstwa (na przykład: ustalanie organizacji nadleśnictwa, w tym dokonywanie podziału na leśnictwa w sposób zapewniający leśniczym prawidłowe wykonywanie zadań gospodarczych);
- planowanie, koordynowanie i nadzorowanie pracy podległego personelu, w szczególności leśniczych, pracowników szkółek leśnych, pracowników wyrębu lasu, pracowników transportu itp.;
- planowanie, koordynowanie i nadzorowanie prac leśnych (obejmujących m.in.: zbiory, przechowywanie i przygotowanie nasion drzew i krzewów leśnych, produkcję szkółkarską, planowanie, prace odnowieniowe w drzewostanie leśnym, prowadzenie akcji zalesieniowych i zadrzewieniowych, wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych drzewostanów, stosowanie środków zapobiegania i przeciwdziałania chorobom i pożarom drzewostanów, pozyskiwanie i zrywkę drewna itp.);
- planowanie i koordynowanie działań podwykonawców prac leśnych;
- sporządzanie planów zalesienia i potwierdzanie wykonania zalesienia zgodnie z planem;
- tworzenie strategii cenowej dla klientów przedsiębiorstwa leśnego oraz opracowywanie ofert usług leśnych dla klientów;
- sprawowanie bieżącej kontroli zarządczej nad wynikami finansowymi przedsiębiorstwa leśnego;
- prowadzenie dokumentacji wymaganej przy pracach leśnych;
- inicjowanie i nadzorowanie procesów rozwoju zawodowego podległych pracowników przedsiębiorstwa leśnego, zwłaszcza w zakresie posiadanych kwalifikacji i uprawnień zawodowych;
- organizowanie i nadzorowanie procesów inwentaryzacji zasobów leśnych;
- zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa leśnego i kosztami operacyjnymi w sposób zapewniający minimalizację ponoszonych kosztów i maksymalizację przychodów;
- reprezentowanie przedsiębiorstwa leśnego wobec instytucji i kontrahentów zewnętrznych;
- zapewnianie podległemu zespołowi bezpiecznego środowiska pracy, dbanie o przestrzeganie przepisów prawa (w szczególności posiadania odpowiednich uprawnień przez pracowników), zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
|